Emelie Holm: Social projektledare som hjälper företagen att hitta hem

Woman sitting in lounge area with laptop

Med bas i Stockholm jobbar projektledaren Emelie Holm med hyresgästrådgivning från Arvidsjaur i norr till Malmö i söder. Motivationen finner hon i att göra samhället bättre.

I snart ett år har Emelie jobbat på NIRAS som konsult och projektledare inom hyresgästrådgivning. Resan hit började på Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Efter att ha blivit inspirerad av familjemedlemmar som jobbade inom fastighetsbranschen började hon plugga på fastighets- och finansprogrammet. Som nyexaminerad började Emelie arbeta som fastighetsförvaltare. Efter ett tag ville hon använda sig mer av sin strategiska och analytiska sida och började därför arbeta med fastighetsprojekt som lokalstrateg på kommunen. Men arbetsprocesserna visade sig vara långa och det var sällan hon hann se resultatet av de projekt som drogs igång. Emelie kände sig redo för en ny arbetsform med snabbare förlopp.

”Jag var supertaggad på en ny utmaning. Jag hade kontakt med NIRAS som hyresgästrådgivare i ett projekt som jag arbetade med och fick en positiv uppfattning redan då. Jag minns att jag tänkte: ’Vad kul att få vara med i projekt hela vägen från start till mål.’ Så när NIRAS ringde mig och undrade om jag ville bli en del av teamet kände jag direkt att det var någonting för mig.”

Emelies arbetsuppgifter ingår bland annat flyttprojektledning och att sköta samordningen när företag behöver byta lokal. Företag kan få hjälp med allt från omförhandling av sina nuvarande hyresavtal, till att hitta nya lokaler som passar deras lokalbehov.  

Vad är din upplevelse av ditt första år på NIRAS?

”Mina förväntningar när jag kom hit var att jag skulle ha kul och utvecklas inom projektledning. Det har både gått snabbare att sätta mig in i jobbet och att få ta del av ansvarsfyllda uppgifter än vad jag hade trott. Det är så som jag vill ha det!

Genom mitt jobb på NIRAS har jag lämnat den kommunala världen men får ändå fortsätta att arbeta inom offentlig sektor. Förutom att känna att det jag gör ger kunden ett värde, så är det viktigt för mig att känna att jag gör någonting meningsfullt med mina dagar. Det känner jag verkligen i mina uppdrag. Gör man någonting meningsfullt så blir jobbet oftast roligt.”

Vad är mest spännande med ditt jobb?

”Jag är en vetgirig person och man får lära sig mycket om hur samhället fungerar när man jobbar med stora myndigheter som jag gör. Jag tycker det är jättekul att få en relation till samhällets struktur och få insikt i hur det fungerar. Det bästa är när man känner att man har fått vara med och bidra till att något fungerar bättre.”

Hur hämtar du inspiration?

”Som konsult kan man ibland vara lite ensam i sitt uppdrag. Då är det jätteviktigt att kunna hämta kraft från sina arbetskamrater. Eftersom NIRAS har stora kunder jobbar många av mina kollegor med samma kund men inom olika uppdrag. Det finns en väldigt stor lärdom att hämta från de som tidigare har jobbat med liknande saker som jag jobbar med. Frågor uppmuntras, alla är väldigt hjälpsamma och de som har jobbat längre hjälper de som är nya. Det ger mig mycket energi.”

Hur skulle du beskriva att det är att jobba på NIRAS?

”Jag tycker man känner av en ’NIRAS-stämning’- en framåtanda. Vår chef är väldigt närvarande, företaget är öppet och flexibelt. Om jag vill göra någonting eller utvecklas på något sätt så vet jag att jag får ett jakande svar. Företaget vill att medarbetare ska utvecklas och gå längre. Det är ett tåg som rullar framåt och ett sådant vill man ju hoppa på!”

Vad är en viktig egenskap hos en projektledare inom hyresgästrådgivning?

”Min erfarenhet och kunskap är så klart mina viktigaste verktyg som konsult och projektledare, men att kunna ta människor och hantera sociala situationer kan ibland kännas ännu viktigare. Om man kan kombinera de egenskaperna på ett bra sätt så skänker det både värde till kunden, ger energi och gör att det blir roligt på jobbet.”