Enok Landgren- hyresgästrådgivare med vinnarskalle

Male employee sitting by desk in office

Konsulten och hyresgästrådgivaren Enok Landgren har jobbat på NIRAS i cirka ett år och är redan spindeln i nätet för flera stora projekt. Men att ensam är stark är inte sant, menar Enok som helst spelar i team både på jobbet och på handbollsplanen.

Att Enok hamnade på NIRAS var en slump, men egentligen inte så märkligt. Efter att ha jobbat som anläggare bestämde han sig för att plugga fastighetsföretagande och företagsekonomi.

”Jag har alltid varit intresserad av fastigheter, det är en stor bransch som tar mycket plats i media, man ser om det är något område som utvecklas och om någon häftig byggnad håller på att byggas. Jag gillar att förändra och att se en konkret förbättring och resultat i mina projekt.”

Idag jobbar Enok som konsult och projektledare med hyresgästrådgivning på NIRAS, där han har arbetat sedan han tog examen för drygt ett år sedan. 

”Jag hjälper företag att hitta, avtala om och anpassa nya lokaler efter deras verksamhet och behov. Behoven kan se väldigt olika ut, ett företag kan behöva 50 mötesrum och ett annat behöver 20. Jag jobbar mycket med myndigheter och de har väldigt specifika krav och behov på sina lokaler. Företagens behov leder till en kravställning mot fastighetsägarna som ligger till grund för att skapa verksamhetsanpassade lokaler. Så kort och gott handlar mitt jobb till stor del om att hitta och anpassa lokaler till olika företag och verksamheter.

Den största delen av arbetet är en behovsanalys och projektledning av de olika anpassningar som ska genomföras. Vi hjälper verksamheten att upprätta de behov, krav och önskemål som finns, det kan till exempel handla om krav kring IT, säkerhet, teknik och geografiska läget för lokalerna. Det är väldigt många parametrar som ska in i behovsanalysen, som man skapar genom bland annat intervjuer och workshops med verksamheten. Det händer att företag inte själva vet vilka behov de har, för de vet inte vilka möjligheter som finns och vilka lösningar man kan hitta till dem. Därför handlar mitt jobb ofta om att hjälpa kunderna framåt med en kravställning som de själva skapar.”

Vad gör du en vanlig arbetsdag?

”Jag är mycket ute och träffar kunder på möten eller genom Skype. Jag sitter också en hel del i telefon och ringer företag och jagar fram besked, eller kontaktar entreprenörer som exempelvis ska lämna prisuppgifter för ombyggnationer eller liknande. Mycket av jobbet består också av planering där jag sätter upp tidsplaner för de olika projekten. Dels planerar jag min egen tid, men också projektets tidplaner och fördelar olika arbetsuppgifter inom projektets organisation.”

Vad tycker du är en viktig egenskap hos en hyresgästrådgivare?

”Jag tror att man behöver vara nyfiken för att kunna göra ett bra jobb i den här tjänsten. Exempelvis arbetar alla projektledare med säljarbete till en viss del, vissa mer än andra. Nyfikenhet krävs för att kunna göra ett bra säljjobb. Man behöver ha koll på vad som händer i olika områden, vilka företag som flyttar, växer eller krymper. Alla dessa företag kan vi hjälpa. Då gäller det att exempelvis ta reda på vad som är anledning till att företaget rör sig och sedan höra av sig till dem direkt för att sälja in våra tjänster.”

Vad är det bästa med ditt jobb?

”Det roligaste i mitt jobb tycker jag är att det är väldigt socialt och omväxlande samt att jag får komma ut och träffa många olika människor. Jag är lite rastlös så jag vill gärna jobba med någonting aktivt och omväxlande. I mitt jobb träffar jag mycket folk och har hela tiden nya arbetsuppgifter eftersom projekten är så olika.”

Vad är viktigt för dig med din arbetsplats?

”Jag är idrottsman från grunden och tror på att arbeta i team i projekten. Ingen är fullärd och kan man ta hjälp av någon så ska man göra det. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt om någon redan har kommit på ett arbetssätt som fungerar bra så ska man lära av varandra och ha ett gott samarbete. Den teamkänslan har vi verkligen på NIRAS. Man kan utan vidare knacka en kollega på axeln och ställa en fråga för att få nya ögon på ett problem. Eller så kan man sätta sig ner tillsammans över en kopp kaffe och gå igenom projektet och se om det finns skillnader och likheter med andra projekt, eller om någon annan har stött på samma hinder som man själv har. Mentaliteten är prestigelös och det är inget konstigt om något behöver hjälp med något. Min chef jobbar mycket med frihet under ansvar, han ber oss att ta steget och sedan är han där och hjälper till om det skulle behövas. Det utmanar mig och hjälper mig att utvecklas, vilket är enormt viktigt för mig.”

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

”Jag har ett stort sportintresse. Jag spelade fotboll länge när jag var ung och sedan tio år tillbaka spelar jag handboll tre gånger i veckan plus match. För mig är det viktigt att komma ifrån jobbet och röra på mig, jag mår bättre, är piggare och gladare. Det är en bra kontrast till kontorsjobbet som stundtals kan vara stillasittande. Sedan är lagkänslan viktig för mig, att sätta upp gemensamma mål och få känna glädjen när man vinner, och dela sorgen som kommer när man förlorar. Teamkänslan kan jag också hitta på kontoret, till exempel när vi pratar om våra med- och motgångar i projekten och hjälps åt att lösa problemen som dyker upp i våra projekt."