NIRAS ansvarar för design, projektledning, övergripande 3D-modeller, underkonstruktioner, dränering och försörjning, vägarbete, konstruktion av Moss station och landskapsplanering. Illustration Ramboll / Sweco
Nyhet

NIRAS och Olav Olsen fick ett stort Intercity-kontrakt

Joint venture-företaget MossIA ANS har valt NIRAS och Dr.techn. Olav Olsen som rådgivande ingenjörer i Intercity-projektet Sandbukta-Moss-Såstad.

14. jun 2021

Projektet där Implenia och ACCIONA bygger, har ett totalt kontraktsvärde på 6,3 miljarder norska kronor och inkluderar byggandet av 10,3 kilometer dubbelspår, 5 kilometer tunnel, vägar, vatten, avlopp och dränering samt en ny station i Mossa.

Projektledare Anders Nyhus och Dr.techn. Olav Olsen säger att de ser fram emot att leverera sin del i detta spännande projekt.

- Vi är oerhört stolta över att ha valts av MossIA ANS som deras rådgivare för detta utmanande projekt. Vi har hjälpt kunden under upphandlingsprocessen med att optimera lösningar och säkerställa goda byggplaner. Det är spännande att få bidra till ett infrastrukturprojekt som utvecklar stora delar av Moss och är viktigt för resten av Norge, säger projektledaren Anders Nyhus i ett pressmeddelande.

Det är en milstolpe för konsulttjänster på den norska marknaden.

Tillsammans med ACCIONA och Implenia ansvarar Dr.techn.Olav Olsen och NIRAS för design, projektledning, övergripande 3D-modeller, underkonstruktioner, dränering och försörjning, vägarbete, konstruktion av Moss station och landskapsarkitektur.

För NIRAS är projektet en milstolpe för konsulttjänster på den norska marknaden.

- Detta projekt är vårt största kontrakt inom infrastruktur i Norge. Kombinerat med projekten NIRAS och Dr.Techn. Olav Olsen har i samarbete med Veidekke på UDK 01 och 02 om Drammen-Kobbervikdalen, NIRAS är nu betydande involverat i att leverera järnvägsprojekt i Norge. På detta sätt lyckas vår strategi att bidra till effektivare och hållbar mobilitet, säger Theis Tarp Rasmussen, chef för NIRAS Norge.

Ingenjörstjänster och konstruktion av huvuddelarna av projektet började 2019, och den nya dubbelspåriga järnvägen planeras vara klar för användning i slutet av 2024.