Projekt
Digitalt kartsystem belyser det höga mörkertalet för trafikolyckor

Projekt
Ett samarbete mellan akutmottagningar och kommuner syftar till att registrera var och hur olyckor inträffar när akutmottagningspatienter är inblandade i trafikolyckor. Detta kommer att ge polisen och kommunerna tillgång till ny kunskap som de kan använda för att inrikta sina insatser för att förbättra trafiksäkerheten. Med hjälp av ett digitalt kartsystem där olyckorna registreras får polisen och kommunerna en unik överblick över olyckorna.
Olyckor registreras så att när en person anmäler sig till akuten och pratar med en sjuksköterska så noteras det i vilken situation olyckan inträffade och hur förhållandena var. Olyckorna registreras därefter i det digitala kartsystemet 'KortInfo' som NIRAS har utvecklat.
Att olyckorna registreras på en digital karta gör att kommunerna och polisen enkelt kan se var olyckorna sker. Detta kommer att förbättra databasen för att identifiera områden med särskilt höga olycksfrekvenser. Genom att klicka på en specifik olycksplats på kartan kan polis och kommuner snabbt hitta information om specifika olyckor.
När akutmottagningarna registrerar en olycka utgår man från Vägdirektoratets modell för vilken information som ska inhämtas om olyckan. Det beskrivs bland annat om olyckan inträffade i dagsljus eller skymning. Om det var halt eller torrt och om det var i en korsning eller rondell. På så sätt får polisen, kommunerna och Vägdirektoratet en detaljerad och enhetlig kunskap om den enskilda olyckan.
Polisen använder även Vägdirektoratets modell när de registrerar olyckor. Uppgifterna kan därför analyseras med hjälp av polisuppgifter från rapporterade olyckor och nya uppgifter från akutmottagningar.
Polisen kände inte till så många olyckor, visade en undersökning från 2017 som genomfördes under 60 dagar i södra Jylland
Århus kommun är en av de platser som har haft stor nytta av data från akutmottagningarna. Kommunen har med hjälp av data konstaterat att cykelolyckor främst orsakas av felaktigt beteende och fel på cyklarna. Kommunen valde därför att fokusera på kampanjer och medvetandehöjande åtgärder på cykelbanorna i stället för att ändra utformningen av själva vägen eller flytta kantstenar. Bland annat har kommunen lagt ut räfflade linjer på cykelbanorna. Räfflorna är huvudsakligen placerade nära korsningar. När cyklisten cyklar över räfflorna börjar cykeln skaka, och på så sätt blir cyklisten mer medveten om att sakta ner och orientera sig mot korsningen framför sig. Projektet gav kommunen en bättre grund för att inrikta sina insatser för att förbättra trafiksäkerheten.
15 kommuner och sex akutmottagningar ingår för närvarande i projektet som drivs i samarbete mellan kommunerna, polisen och NIRAS.
Läs mer om KortInfo på www.kortinfo.niras.dk