
Digital detaljplanering på ett helt nytt sätt
Vi förenklar och digitaliserar hela planprocessen – för snabbare beslut och bättre dialog.
Upptäck kraften i den digitala samhällsbyggnadsprocessen
Vi har utvecklat SEplan för att underlätta planeringsfasen för svenska kommuner. Med över 15 års erfarnhet har vi gedigen kunskap av att digitalisera och effektivisera kommuners planprocesser.
Med SEplan kan du som är planhandläggare eller anställd i kommunen nyttja en mängd olika verktyg i ett digitalt arbetsflöde. Det är också enkelt att integrera SEplan med andra program som din kommun använder i dagsläget.
Dela kommunens planer med medborgarna
SEplan gör det möjligt att dela kommunens detaljplaner och översiktsplaner till medborgare och kollegor vilket förenklar digitala samråd och granskningar. Självklart uppfyller SEplan de krav som Boverket och Lantmäteriet ställer för digital funktionalitet.
Vi utvecklar alla våra produkter tillsammans med svenska och danska kommuner, vilket säkerställer en förankring i de behov som finns. Med ett team av erfarna planarkitekter och samhällsplanerare hjälper vi gärna till med frågor kring systemleverans, samt stöttar er i arbetet med planprocessen.
Vad säger våra kunder om SEplan?
Digital planbeskrivning
Vi använder systemprogramvaran Umbraco för att ta fram digitala planbeskrivningar i SEplan. På plattformen kan du enkelt presentera innehållet i dina planer i olika format. Välj om du vill ha en PDF eller en digital visning.
Planbeskrivningen finns endast i en version. När du redigerar din plan så uppdateras den automatiskt på Detaljplaneportalen. Du sparar tid när du inte behöver göra ändringar på flera ställen. Om du vill spara en version av en plan i ett specifikt skede går det bra att generera en PDF och arkivera den. Det finns hela tiden en tydlighet för vilken version du arbetar i.
Detaljplanerportalen
Detaljplaneportalen är planenhetens egen hemsida. Här presenteras alla detaljplaner i kommun. Alla planer får ett enhetligt utseende vilket gör det enkelt för medborgare att ta del av informationen.
Planerna listas och sorteras utifrån vilken fas de befinner sig i processen. Varje plan har dessutom en egen sida där alla tillhörande dokument finns. Här presenteras också plankarta och planbeskrivning, helt digitalt.
NIRAS har som enda leverantör tagit fram en digital visning av plankartan som är klickbar och intuitiv att använda.
Administration av planprocessen
På administrationssidan finns det en mängd verktyg för att underlätta ditt arbete i planprocessen. Alla verktyg är framtagna med detaljplanering i åtanke och är därmed helt skräddarsydda för den svenska planprocessen.
En av kärnfunktionerna i SEplan är tidplanen där du får koll på var i processen planen befinner sig. Du kan även administrera publiceringar på Detaljplaneportalen via tidplanen.
Funktioner i SEplan
SEplan innehåller en mängd olika funktioner. Här listar vi ett urval:
- Dagbok
- Digital visning av plankarta
- Motivhantering
- Tidplan över planprocessen
- Uppladdning till NGP
- Digitalt samråd/granskning
- Ärendeinformation (API)
Vill du veta mer?
Boka ett konstnadsfritt personligt möte och ställ dina frågor om SEplan. Du kan även höra av dig till Hans eller Johannes direkt via deras kontaktuppifter nedan.

